”Viktigt att politiker inser betydelsen av delningsekonomi”
17/04/2019

3 snabba frågor till Jacob Rudbäck, grundare av app-företaget Yepstr som deltog på Open Friday 2016, om vikten av att delta i Almedalen som företag. Open Friday är en dag då New Republic kostnadsfritt upplåter sin centrala Almedalsarena till aktörer som annars inte skulle besöka Almedalsveckan, samt bistår med stöd i planering och genomförande av evenemang.

3 snabba frågor till Jacob Rudbäck, grundare av app-företaget Yepstr som deltog på Open Friday 2016, om vikten av att delta i Almedalen som företag. Open Friday är en dag då New Republic kostnadsfritt upplåter sin centrala Almedalsarena till aktörer som annars inte skulle besöka Almedalsveckan, samt bistår med stöd i planering och genomförande av evenemang.


Varför är det viktigt för Yepstr att vara med i Almedalen?

– Almedalen är Sveriges största politiska arena och ett viktigt tillfälle att bedriva agendasättande arbete. Som innovativ startup och tonsättare inom delningsekonomin i Sverige är det angeläget för Yepstr att vara med och få en uppfattning om det politiska sentimentet. För oss är det viktigt att politiker inser betydelsen av delningsekonomi och att inte endast amerikanska appar får fäste och nyttjar det svenska skattesystemet, särskilt när våra nyskapande svenska företag har sådan otrolig potential.

Vad betydde det för er som företag i startgroparna att få tillgång till arenan Open Friday i Almedalen?

– Det innebar stora möjligheter att knyta nya och ibland oväntade kontakter. Dels var det givande att få direkt input och ha diskussioner med människor om företaget, istället för att endast kommunicera digitalt. Dels hade det en ekonomisk relevans då vi kom i kontakt med affärsänglar som ville investera i Yepstr. Att få stöd för att ge alla ungdomar samma möjlighet att arbeta, utvecklas och tjäna egna pengar betyder mycket för oss.

Vad är viktigt att tänka på när man arrangerar ett evenemang i Almedalen?

– Det är viktigt att förbereda sig väl och att hitta en nisch, att endast promota sig som varumärke är ointressant. Se till att vara med och bidra till samtalet på ett konkret sätt. Det kan även vara en god idé att hitta samarbetspartners för att ta evenemanget ett steg längre. Marknadsföringsmässigt tror jag på att använda sig av sitt befintliga nätverk snarare än kampanjer. Jag har dessutom, under mina tre år i Almedalen, märkt att det är bättre att vara aktiv tidigt på veckan, risken är att folk är trötta mot slutet.

– Jag skulle verkligen rekommendera Open Friday till andra startupföretag. Att en person åker och får mycket airtime ger mycket tillbaka. Investera tiden, var med på spektaklet!

Jacob Rudbäck intervjuades av Hedda Fredmark, Intern på New Republic. ”3 snabba frågor…” är en serie intervjuer som genomförs av New Republic.