”En ödmjuk och lärande inställning är bästa förutsättningen”
04/01/2019

3 snabba frågor till Pia Grahn, vd på analys- och konsultföretaget Regi som ligger bakom utmärkelsen Årets Byrå, den största bransch- och kundstudien i sitt slag.

3 snabba frågor till Pia Grahn, vd på analys- och konsultföretaget Regi som ligger bakom utmärkelsen Årets Byrå, den största bransch- och kundstudien i sitt slag.


Regi samlar årligen närmare 5 000 omdömen från Nordens största kommunikationsköpare, som i enkäter och intervjuer berättar vad de tycker om sina byråer. Vad gör ni med all denna kunskap?

– Årets Byrå-studien är unik i sitt slag. Utöver att vi korar årets vinnare i ett antal kategorier, så undersöker och analyserar vi hela branschen i Norden. Vi samlar insikter och trender i en omfattande studie som vi presenterar och föreläser kring i hela Norden, allt för att utveckla och inspirera.

Studien startade år 2 000 – hur har kommunikationsbranscherna och kundernas krav på byråerna förändrats på dessa nitton år, och vilka utvecklingstrender ser du i kristallkulan?

– I dag bygger vårt Nöjd Kund Index på 13 frågor – samma för alla byråer i alla länder. Vissa av frågorna fokuserar på byråns kunskap och ”skills” som strategisk kompetens och kreativitet, andra på byråns kultur och attityder, som engagemang och proaktivitet och den tredje på ”hel och ren-aspekter”, som administrativa rutiner. Alla tre delar är viktiga för ett framgångsriktigt samarbete. Just nu efterfrågar kunderna allt mer digital och teknisk kompetens från sina byråer, det är en tydlig trend.

New Republic har utnämnts till Årets PR-byrå tre år i rad. Vad är ditt bästa råd för att vi ska försvara tätplatsen även 2020?

– Ni har gjort ett fenomenalt arbete med era kunder, ett stort grattis! Ni jobbar också aktivt med er byråspecifika rapport och de kommentarer era kunder har gett er. Fortsätt med det. För det bästa tipset är att fortsätta ha en ödmjuk och lärande, inlyssnande inställning till detta, viljan och beslutsamheten att ta hand om sina kunder är den bästa förutsättningen för att vinna även kommande år.

Pia Grahn intervjuades av Samuel Lakén, Researcher på New Republic. ”3 snabba frågor” är en serie intervjuer som genomförs av New Republic.