Hem/Nyheter/”Att köpa annonsplats motsvarande förra årets synlighet hade kostat nära fyra miljoner kronor”
3 snabba frågor

”Att köpa annonsplats motsvarande förra årets synlighet hade kostat nära fyra miljoner kronor”

2019-05-02

3 snabba frågor till Mikael Salo, chefredaktör på Aktuell Hållbarhet, om rankningen av Sveriges miljöbästa kommuner och ett mångårigt samarbete med New Republic.

Aktuell Hållbarhet, Nordens största oberoende media inom miljö och hållbarhet, utnämner varje år Sveriges miljöbästa kommun. Rankningen av de 290 kommunerna baseras dels på en egen enkät, dels på underlag från myndigheter och andra externa källor. Vad är syftet med utmärkelsen?

– Kommunerna ansvarar för bland annat samhälls- och stadsplanering, energi och VA, upphandling, grundskola och miljötillsyn. De har en nyckelroll i arbetet med hållbar utveckling. Genom utmärkelsen får vi ett tillfälle både att sätta fokus på de viktigaste framtidsfrågorna och att sporra kommunerna genom att lyfta fram de bästa exemplen.

Årets utmärkelse av Sveriges miljöbästa kommun är den elfte i ordningen, och de senaste åtta åren har vi på New Republic fått förtroendet att stötta er med lanseringen. Är det viktigt att utmärkelsen uppmärksammas även i andra medier?

– Förtroendefullt samarbete mellan politiker och tjänstepersoner är den minsta gemensamma nämnaren bland de miljöbästa kommunerna. Det bygger i sin tur på en tydlig politisk vilja, långsiktiga mål och prioriteringar som står sig över flera mandatperioder.

Inför stundande val till Europaparlamentet, vad ser du som allra viktigast för kandidaterna från riksdagspartierna att uppmärksamma?

– Europaparlamentet står inför flera stora utmaningar, där klimatet är en av de viktigaste. För Sverige har den öppna inre marknaden som EU innebär varit avgörande för vår utveckling och de frihandelsavtal EU förhandlat fram för sina medlemsländer är viktiga för ett litet handelsberoende land som Sverige. Frihandelsavtalen innebär också att det blir enklare att sprida klimatsmarta innovationer över världen – och Sverige är världsledande inom det som kallas ”smart cities” och ”smart industri”.

Mikael Salo intervjuades av Olle Schubert, CEO på New Republic. ”3 snabba frågor…” är en serie intervjuer som genomförs av New Republic.

Dela artikel

Se alla intervjuer