Pr-byråchef med Sverige som marknad och Jämtland som hem

Pr-byråchef med Sverige som marknad och Jämtland som hem

Människor som går sin egen väg inspirerar ofta. Jag tänker till exempel på engelsmannen som förälskade sig i det jämtländska landskapet, flyttade hit och startade en kommersiell radiokanal. Min egen radiokonsumtion inskränker sig i princip till public services nationella pratkanal, men någon gång rattade jag förbi den heljämtländska halvt engelskspråkiga kanal han startade, och till mångas förvåning lyckades driva under många år.

Samma skruvade handlingskraft måste ligga bakom The Business Magazine – ett kaxigt livsstilsmagasin i glättat papper för Åre-Östersund, med kompletterande distribution i Trondheim, Sundsvall och Stockholm. Även det en ganska apart idé. Och kul.

Som yrkesman hjälper jag dagligen uppdragsgivare med debattartiklar, krönikor, rapporter och underlag till nyheter i olika former. Man kan säga att jag och mina kollegor är innehållsleverantörer till den ständiga mediala informationsflod som omger oss. För så är det; merparten av mediernas innehåll har avsändare bortom de förmedlande journalisterna och redaktionerna.

Genom att öva upp blicken för vad som är en bra nyhet kan många fler företag och organisationer bli aktiva avsändare och bidra till initierad publicitet kring de frågor man själv vill lyfta fram – till nytta för den egna verksamheten och varumärket. Ungefär så kan vi argumentera, när vi träffar potentiella uppdragsgivare.

Så när The Business Magazine frågar om jag vill skriva något här måste jag förstås tacka ja. Men inte bara för att få ett tillfälle att berätta om mig själv och New Republic, utan minst lika mycket för att jag helhjärtat står bakom uppfattningen att Jämtland, med sina starka befintliga företag och sin mångfald av halvt eller helt oförlösta geniala entreprenörer, förtjänar ett nytt affärsmagasin.

Som tillväxtmotor i regionen har vi en enorm exportpotential i form av förnybar energi från utbyggd vindkraft. Det är en bransch som skapar regionala jobb och hållbar tillväxt samtidigt som den bidrar med en viktig del av lösningen på det globala klimathotet. Nu har vi dessutom chansen att göra rätt från början, och till stora delar basera utbyggnaden på regionalt ägande – så att överskottet stannar kvar och utvecklar fler näringar.

Exempelvis har vi en expansiv turismsektor. På kort sikt kan den dra nytta av klimatförändringarna som förkortar vintersäsongen i sydligare belägna alpina anläggningar ännu snabbare än här. Sannolikt kommer stigande temperaturer på kontinenten öka attraktionskraften hos våra fjäll även sommartid. Men för att överleva långsiktigt kommer jämtländska turistföretag behöva höja sig till världseliten när det gäller ansvarstagande för klimat, miljö och livsvillkor för kommande generationer.

I likhet med Mike Redford – ovan nämnd engelsman – och hans team älskar jag Jämtland. Det var ett skäl till att familjen packade ihop bohaget i Stockholm och flyttade hit för tio år sedan. Ett litet steg för mig men ett stort för min fru, skulle man kunna säga. Själv återvände jag till stenarna där barn jag lekt och tog dessutom med mig jobbet som pr-konsult, som jag till övervägande del kan sköta varhelst det finns bredband och mobiltäckning. Min fru, däremot, bytte dittills obruten stadstillvaro mot hundra procent lantisliv. Månadslön mot eventuellt överskott av den egna småskaliga livsmedelstillverkning hon ägnade sina första år som jämtlänning åt. 

Det Jämtland som våra barn nu växer upp i skiljer sig på många sätt från min barndomsmiljö. Den digitala revolutionen innebär att de interagerar med omvärlden på samma sätt som kusinerna från storstan. De virtuella mötesplatserna överbryggar fysiska avstånd så effektivt att de unga lätt glömmer bort att de har en hisnande vildmark att utforska runt knuten, In Real Life.

I likhet med mängder av andra hus och stugor i jämtländska orter och småbyar är vår hemgård uppkopplad mot nätet med optofiber. Det möjliggör allt från stabil IP-telefoni till videokonferenser i HD-kvalitet. När jag jämför arbetsmiljön i hemmakontoret med vårt huvudkontor i Gamla stan väger utsikten över Storsjön, fjälluften och möjligheten att ta en skid- eller löptur på lunchen tungt till fördel för det förra. Detsamma gäller hastigheten på bredbandet, trots att den är helt okej även på Stockholmskontoret. 

Men utan tvekan har även Stockholm sina fördelar. I mitt företags fall gäller det inte minst närheten till landets politiska och mediala maktcentra. Jag åker ofta dit för att träffa kollegor, uppdragsgivare och andra i det professionella nätverket som finns i den regionen. Pulsen, dofterna och synintrycken inspirerar. Ibland blir det en stund över för att ta en öl med någon kompis, och någon gång klämmer jag rentav in ett konsert- eller teaterbesök; faktiskt oftare nu än när jag bodde där.

Och när jag kommer tillbaka till Jämtland inspireras jag igen – av pulsen, dofterna och synintrycken. Det skulle förvåna mig om inte allt fler kommer att upptäcka IT-ålderns möjligheter när det gäller livskvalitet genom kontraster och dynamik. Mike bröt språk-, nations- och karriärgränser samtidigt. För min del räckte det bra med att byta boendemiljö. Jag kan varmt rekommendera fler att testa det!